Een blok met als thema Landbouw en Visserij
Plan van aanpak
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Engineering: Een
product als systeem
Plan van aanpak
Opleiding:
|
Engeneering Design &
Inovation
|
Semester:
|
2
|
Studiejaar:
|
2012
|
Begeleider:
|
B. Velraeds
|
Verantwoordelijke
organisatie:
|
HZ university of Applied Sciences
|
Auteurs:
|
M. Adegeest 60821
A. de Visser 61405
J. Wouters 61307
|
Plaats van uitgave:
|
Vlissingen
|
Opdrachtgever:
|
HZ University of Applied Sciences)
|
Datum van verschijning:
|
08-05-2012
|
Versienummer:
|
1.0
|
Inhoudsopgave
(glabbeek, 2010)
1 Achtergronden
Een van de parels van Zeeland is de mossel kwekerij.
Mossels gedijen het best in schoon, voedselrijk water. In
een experimenteel kader wil men kijken of het bijvoederen van mossels effect
heeft op de groei. Hierdoor kan er eerder “geoogst” worden, of hebben de
mossels een groter formaat.
Daarnaast wil men de mogelijkheid hebben om vogels te
verjagen tijdens laag water om de banken te beschermen tegen roverij.
De vertaling naar een product:
Ontwerp een Hovercraft voor de mossel kwekers. Het vaartuig moet
in staat zijn om voedingssupplementen, voor de mosselteelt bij bv Bruinisse, op
de juiste locatie te kunnen droppen. Het geluid wat de hovercraft maakt kan
tevens gebruikt worden om de vogels af te schrikken.
·
Locatie bepaling van de mosselbanken vindt
plaats via zogenaamde “marker” boeien.
·
De Hovercraft wordt door de gebruiker via een
remote control bestuurd.
·
De Hovercraft “weet” bij welke boei hij is
aangekomen, binnen een straal van een 0,5m en kan het supplement droppen binnen
een straal van 10m vanaf de boei. Het droppen wordt dus niet bepaald door de
gebruiker!
·
Extra: Afhankelijk van het type boei kan een
ander supplement of meerdere supplementen ingezet worden
Wat is nu eigenlijk een Hovercraft?:
Een hovercraft is een voertuig dat zweeft bovenop
een luchtkussen.
Omdat er weinig weerstand is van wrijving met de
grond (bij bijvoorbeeld auto's is er wel weerstand door de wrijving tussen de
banden en de weg) is er weinig kracht nodig om een hovercraft met hoge snelheid
te laten varen of zweven. Ten opzichte van een conventioneel schip gaat een
hovercraft dan ook veel sneller.
Echter de energie die verloren gaat is vrij hoog.
Daardoor is het rendement vrij laag. De enige commerciële toepassing is te
vinden in de scheepsvaart. De hovercraft kan gewoon het strand opvaren, het
heeft geen aanlegkade nodig. Golven en wind zijn wel erg nadelig en kunnen snel
voor zeeziekte zorgen en bij te slecht weer kan de hovercraft gewoonweg niet
uitvaren.
2
Probleem- en doelstelling
In dit hoofdstuk wordt allereerst de spelende problematiek
uitgelegd. Vervolgens worden het doel in en van het onderzoek toegelicht.
Afsluitend worden in de probleemstelling de hoofdvraag en deelvragen
geïntroduceerd.
2.1 Probleemanalyse
Van HZ university of Applied Sciences kregen
wij de opdracht om voor de mossel sector een hovercraft te bouwen met daarop
een kanon dat voedingssupplementen kan afschieten op een bepaalde plaats. De
ontwerpopdracht is dan ook: Integreer een hovercraft en een ballenkanon tot 1
product dat aan de eisen van de opdracht gever voldoet.
2.2 Doel in het project
In dit project wordt er met behulp van het V model een
product her ontworpen zodat het aan de eisen van de opdrachtgever voldoet.
2.3 Doel van het project
2.3 Doel van het project
In het eerste blok
heb je kennis gemaakt met methodisch
ontwerpen. In het tweede blok met integraal
ontwerpen. Het derde blok met een
integraal herontwerp. Dit blok gaat
over het denken in systemen. Een
Engineeringtraject kenmerkt zich doordat er gestart wordt met een bestaand
concept ipv het van scratch af aan ontwerpen. Daardoor heb je een andere
tijdsverdeling over de fases in het ontwerptraject, maar de methodiek blijft
wederom gelijk.
Kennis opgedaan in
het construeren en produceren van kunststoffen en metalen producten in kleine
series in blok 1 ga je nu toepassen in het ontwerp. Lichtgewicht is hier het
motto in de materialen.
De keuze die je hebt leren maken van elektronische componenten in blok 3 op basis van de vier kwadranten van het zonnewiel komen nu goed van pas. Tevens gaan we een start maken met programmeren om verschillende systemen aan elkaar te koppelen en te integreren om de benodigde taken uit te voeren. Dit maakt het integrale ontwerp proces nog uitdagender, want de gebruiker (de mens) blijft centraal staan in de vraag waar je het voor doet en waar je voorzichtig mee moet zijn.
De keuze die je hebt leren maken van elektronische componenten in blok 3 op basis van de vier kwadranten van het zonnewiel komen nu goed van pas. Tevens gaan we een start maken met programmeren om verschillende systemen aan elkaar te koppelen en te integreren om de benodigde taken uit te voeren. Dit maakt het integrale ontwerp proces nog uitdagender, want de gebruiker (de mens) blijft centraal staan in de vraag waar je het voor doet en waar je voorzichtig mee moet zijn.
Kleine series en de
benodigde technologieën om je ontwerp problemen op te lossen vergen een grote
creativiteit om te zorgen dat de kosten niet uit de hand lopen. Hierin gaan we
je natuurlijk coachen en moet je aantonen dat je markt conform kunt
ontwikkelen.
Je kunt een
duurzaam product ontwerp maken. Rekening houdend met de 3 andere kwadranten van
het zonnewiel. Dit is de laatste jaren steeds belangrijker geworden in de
productontwikkeling en dat zal alleen maar toenemen. “Duurzaam” en “Eco” wordt
nu gebruikt om toegevoegde waarde te creëren ten opzichte van producten uit het
verre Oosten. Naast het ECO doel in het product wordt binnen dit blok, ook het
ECO doel van het product duidelijk.
Tot slot noemen we
de aandacht die we gaan besteden aan het documenteren van je ontwerp. Je raakt
nog meer bedreven in Solid Works en leert de vertaalslag van de 3D wereld naar
2D, zodat je kunt communiceren met de uiteindelijke makers van de onderdelen
van je product en de assembleurs van je product. (Koole, 2012)
2.4
Probleemstelling
Er is momenteel
vraag van mosselkwekers naar een experiment om te zien of de waarde van de
mosselopbrengst vergroot kan worden door betere voeding te geven aan de huidige
mosselbanken. De roofdieren, die de mosselopbrengst verkleinen, willen de
mosselkwekers ook verjagen uit het gebied.
De oplossing om
deze twee hoofdproblemen samen in één product te kunnen tackelen komt uit op
een radiografisch bestuurbare hovercraft. Dit is ook de opdracht voor dit blok.
De radiografische bestuurbare hovercraft is ook een nieuw product in een nieuwe
markt. Een hovercraft kan namelijk zowel op het land als op het water zich
voortbewegen en zal geen problemen hebben met eb en vloed.
De radiografisch
bestuurbare hovercraft zal ook een set voedingssupplementen voor de mosselen
meenemen. Deze supplementen vuurt de hovercraft af op de gewenste plaatsen in
de mosselbank die door de mosselkweker is aangegeven. De mosselkweker geeft de
gewenste gebieden aan via een set gemarkeerde boeien. De hovercraft zal dan uit
zichzelf de juiste supplementen afvuren in het gebied. Dit gebeurd door een
afvuur of loslaat systeem die in de hovercraft is geïntegreerd.
Zoekvelden analysefase
Techniek: Wat voor techniek gaat er ter
sprake komen voor de besturing van de radiografisch bestuurbare hovercraft? Wat
voor techniek gaat er ter sprake komen voor de afvuur of loslaat systeem in de
radiografisch bestuurbare hovercraft? Hoe combineren we deze twee systemen in
de hovercraft?
Mens: Hoe gaat de mosselkweker de
hovercraft gebruiken voor zijn mosselkwekerij? Hoe kunnen we de hovercraft
veilig maken?
Markt: Hoe gaan we de hovercraft
realiseren zonder dat de kosten boven het budget stijgt? Hoe kunnen we de
hovercraft duurzaam ontwerpen?
Milieu: Hoe gaan we de hovercraft
energiezuinig maken? Hoe gaan we de hovercraft zodanig maken dat hij de
omgeving (het milieu) niet aantast door middel van toxiniteiten van stoffen?
Actiepunten voor de informatie-inwinning
-
Onderzoek naar de werking van radiografisch
bestuurbare voertuigen
-
Onderzoek naar de gebruikte techniek in
radiografisch bestuurbare voertuigen
-
Onderzoek naar ervaringen van gebruikers van
radiografisch bestuurbare voertuigen
-
Onderzoek naar verkoopprijzen van onderdelen uit
radiografisch bestuurbare voertuigen
-
Onderzoek naar energieverbruik voor de
elektrische onderdelen uit radiografisch bestuurbare voertuigen
-
Onderzoek naar de werking van hovercrafts
-
Onderzoek naar de gebruikte techniek in
hovercrafts
-
Onderzoek naar besturingen van hovercrafts en
optimalisaties voor de wendbaarheid
-
Onderzoek voor het waterdicht maken van
producten
-
Onderzoek naar de predatoren van mosselen
-
Onderzoek naar het verjagen van de predatoren
van mosselen
-
Onderzoek naar verschillende effectieve
afvuursystemen voor de voedingssupplementen
-
Onderzoek naar verschillende effectieve loslaatsystemen
voor de voedingssupplementen
Centrale vraag:
1.
Hoe zijn de verschillende systemen samen te
voegen om een radiografisch bestuurbare hovercraft te ontwerpen met
afvuur/loslaat systeem?
Deelvragen:
1.
Het kanon weegt 3 kg. Hoe kunnen we dit
reduceren tot max 1,5 kg?
2.
De hovercraft kan nu 500 gram liften. Hoe kunnen
we dit verhogen tot 2 kilo?
3.
De hovercraft kan nu max. 5 minuten varen met
volle accu. Hoe kan dit verhoogt worden naar 20 minuten?
4.
Hoe kan de snelheid van de hovercraft verhoogd
worden 5km/h?
1.
3 Opdrachtformulering
In dit hoofdstuk worden de opdrachtgever en opdrachtnemer
genoemd. Tevens wordt de opdracht geformuleerd.
3.1 Opdrachtgever
Instelling HZ University of
Applied Sciences
Bezoekadres hoofdlocatie
Edisonweg 4
4382 NW Vlissingen
Postadres
Postbus 364
4380 AJ Vlissingen
Telefoon
Tel. 0118 - 489000
Fax 0118
- 489200
E-mail
E -mail:
info@hz.nl
Contactpersoon groep
B. Velraeds
3.2 Opdrachtnemer
A. de Visser
J. Wouters
3.3 Opdracht
Bouw een hovercraft die aan volgende
specificaties voldoet
·
Moet autonoom
werken op accu’s.
·
Maximale
afmetingen grondplaat : 60 x 60 cm, exclusief de rok.
·
Het geheel wordt
eerst op ‘spuugmodel-niveau’ gemaakt om het principe te bewijzen.
·
Als het
spuugmodel goedgekeurd wordt, engineeren jullie een volledig model van de
update, met alle onderdelen zoals ze in het eindmodel zullen zijn. Dit model
moet dus 100% kloppen met het eindresultaat.
·
Zolang het spuugmodel
ons niet overtuigd, blijven jullie in deze fase hangen!!
·
Het spuugmodel
moet de volgende functionaliteit hebben om door te mogen gaan:
–
Lift : het geheel
moet zweven
–
Thrust : de
hovercraft moet gewoon vooruit kunnen gaan, bestuurbaar hoeft nog niet
·
De hovercraft
moet draadloos bestuurbaar zijn. Tip: zoek een goedkoop RC of IR-gestuurde
speelgoedauto in de kringloopwinkel en slopen die handel.
·
Het is niet
toegestaan om te vertrekken vanuit een bestaande hovercraft en die simpelweg om
te bouwen.
·
De besturing kan
op verschillende manieren:
–
1 motor om van de
grond te komen, zwenkbare motor (servo)
–
1 motor om van de
grond te komen, vaste motor met zwenk baar roer (servo)
–
1 motor om van de
grond te komen, 2 apart aan te sturen motoren
–
Etc..
Bedenk
wel dat de besturing invloed heeft op de nauwkeurigheid van het droppen van
voedingssupplementen!
·
De
voedingssupplementen hebben een grootte en gewicht van een golfballetje. (Voor
het testen maak je hier gebruik van)
·
Het droppen van
het supplement wordt in gang gezet door een Arduino kit
·
Deze kit
detecteert de boei en geeft het commando aan de voedsel automaat om te droppen
·
De boei bevat
geen actieve componenten
·
Voor het afvuren/
loslaten van het supplement moet je gebruikmaken van een mechanisch,
elektromechanisch en/of pneumatisch systemen
·
Esthetiek is hier
in principe geen aandachtspunt, maar als ontwerpers zou dit een zaak van eer
moeten zijn...
(Koole, 2012)
4 Projectgrenzen en randvoorwaarden
In dit hoofdstuk worden de projectgrenzen en randvoorwaarden
toegelicht. Projectgrenzen worden opgesteld om duidelijk in beeld te krijgen
waar wél en géén aandacht aan wordt besteed. Randvoorwaarden zijn alle
voorwaarden die de opdrachtgever stelt aan het projectresultaat en de wijze
waarop het resultaat behaald zal worden.
4.1 Projectgrenzen
Dit project heeft als doel om de concepten die gemaakt zijn
te integreren tot 1 product en dit zodoende te verbeteren door middel van
optimaliseren, Het is in dit project dus belangrijk om aandacht te besteden aan
een nieuwe detaillering van het product. Belangrijk is dat de aandacht niet
besteed word aan het genereren van een compleet nieuw ontwerp. Belangrijker is
om het product op de juiste manier te integreren, optimaliseren en detailleren.
4.2 Randvoorwaarden
Binnen de opdracht staan verschillende eisen vast. De
afmetingen zijn grotendeels bepaald. Ook moet het apparaat op afstand
bestuurbaar zijn en moet het apparaat geen opdracht meer krijgen om het kanon
af te vuren. Dit moet de hovercraft zelfstandig kunnen doen aan de hand van een
boei die de plaats markeert waar de hovercraft moet schieten. Als extra: de
hovercraft moet afhankelijk van kleur boei één of meerdere voedingssupplementen
af kunnen schieten.
5 Projectactiviteiten
In dit hoofdstuk worden de deelvragen vertaald naar concrete
activiteiten.
Projectactiviteiten.
De projectactiviteiten zijn gebaseerd op de deelvragen
die voor dit blok zijn opgesteld.
Deelvragen:
1. Hoe
is de haalbaarheid van de klant eisen vast gesteld?
2. Hoe
is de haalbaarheid van het systeem vastgesteld?
3. Hoe
is de haalbaarheid van de Sub Systemen vastgesteld?
4. Hoe
is de haalbaarheid van de componenten vastgesteld?
5. Hoe
is de haalbaarheid van de subsystemen en componenten bewezen?
6. Hoe
is aandacht gegeven aan de management van je product, proces en presentatie?
Fase
1 Proces Plan (Projectweek/ Trans disciplinair) (1 week)
- Proof of Concept d.m.v. berekeningen en Empirische
onderbouwing.
–
Projectweek
–
2e jaar studenten
- Informatieve presentatie op A1. Principe keus, USP’s .
–
college
- Aantoonbaar gewerkt volgens het V model. Systeem
analyses en Sub-Systeem testen zijn hierbij items.
–
College uitleg en werking V-model
Fase 2 System Design (2 weken)
- Een Plan van Aanpak (einde eerste week):
–
Onderzoeksvraag
§
Succesvol studeren , Glabbeek
§
Vorige verslagen, Plan van aanpak
–
Netwerkplanning
§
Eigen initiatief
§
Vorige netwerk planningen
- Specificaties van het systeem (einde eerste week):
–
Hoofd en deelfuncties (Functie boom)
§
Ontwerpproces in de praktijk, Timmers en van der Waals
§
Eerder gemaakte functie boom
–
Definitie Subsystemen , 2de niveau (=direct onder
hoofdsysteem)
§
Docenten
§
Functieboom
- Specificaties van het systeem incl. besturing (einde
tweede week):
–
Proof of concept Systeem (Hovercraft, ballenkanon en
besturing)
§
Projectweek
§
2e jaar studenten
–
Gedefinieerde marges (Analytisch en Empirisch)
§
Projectweek
§
V-Model
Fase
3, Sub-System Design (2 weken)
- Gedefinieerde marges van de Subsystemen (Analytisch en
Empirisch)
–
Eén helft eerste week
§
College
§
Plan van aanpak
§
Succesvol studeren, Glabbeek
§
Hovercraft
§
ballenkanon
–
Andere helft tweede week
- Bijgewerkte planning
–
Netwerkplanning bijsturen
Fase
4, Component Design (2 weken)
- Gedefinieerde marges van de Componenten (Analytisch en
Empirisch)
–
Eén helft eerste week
§
College
§
Projectweek
§
Plan van aanpak
–
Andere helft tweede week
- Bijgewerkte planning
–
Netwerkplanning bijsturen
Fase 5,6 & 7 Component and (Sub-) System
Build (1 week)
- Werkend 1:1 model
–
Werkplaats
–
Materialen
–
Plan van Eisen
–
Functieboom
- Blog
file dump (Digitaal ter archivering), STARRT Formulieren gekoppeld aan het
leerdoel en de criteria daarvan
–
Vorige verslagen
–
Reflecties verwerken
- POP/
PAP
–
College
–
Vorige POP/PAP
- Bijgewerkte planning
–
Netwerkplanning bijsturen
Fase
8 Systeem Oplevering
·
Presentatie van 20 min incl. vragen
–
Voorbereiden presentatie
–
Succesvol studeren, Glabbeek
–
college
·
Assessment
Verder
wordt reflectie van begeleider of andere personen verwerkt nadat deze reflectie
ontvangen is. Hiervan zal een aangepast verslag van te vinden zijn.
6 Producten: tussen- en eindproducten
In dit hoofdstuk
worden de tussen- en eindproducten genoemd die voortvloeien uit de in het
vorige hoofdstuk beschreven activiteiten.
Tussenproducten
De tussenproducten in dit blok zijn ingedeeld in 8 fases.
Fase 1 Proces Plan
(projectweek):
1.
Je kunt een systeem opdelen in in subsystemen en
sub-subsystemen
2.
Je kunt in- en output van systemen en
subsystemen aanduiden
3.
Je kunt een test formuleren en uitvoeren voor
een subsysteem
4.
Je kunt op basis van meetgegevens en
natuurkundewetten de potentie van je ontwerp aanduiden
5.
Je kunt een proof of concept bouwen
Fase 2 System Design:
1.
Je kunt een systeem opdelen in sub- en
sub-subsystemen op een manier die bijdraagt aan het ontwerp
2.
Je kunt gewenste in- en output van je (sub-sub)systemen
beschrijven op basis van natuurkundige grootheden.
3.
Je kunt te verwachten in- en output van je (sub-sub)systemen beschrijven op basis van natuurkundige
grootheden, met behulp van je metingen en natuurkundeformules.
4.
Je kunt een schema maken van de logica die in
het systeem werkt: de hardwarematige kant
5.
Je kunt een schema maken van de logica die in
het systeem werkt: de softwarematige kant
Fase 3, Sub-System Design:
- Je kunt een VLS opstellen van een constructief onderdeel
van je ontwerp.
- Je kunt met behulp van dat VLS de veiligheidsmarge van
dat onderdeel vaststellen.
- Je kunt een energie-stroomschema opstellen.
- Je kunt de levensduur van je energiebron(nen)
voorspellen op basis van (liefst) gemeten verbruik.
- Je kunt op basis van natuurkunde bij de gedefinieerde
prestatie, van de verschillende subsystemen, minimale verbruiken
berekenen.
- Je kunt aangeven welke verbruik praktisch haalbaar is en
op welke verschillende manieren dat bereikt zou kunnen worden.
Fase 4, Component
Design:
1.
Je kunt aangeven waarom je gekozen component
past bij de beoogde prestaties.
2.
Je kunt aangeven wat de gekozen componenten
bijdragen aan andere aspecten naast de beoogde (primaire) prestaties. Denk aan
de roos van ….
3.
Je kunt een logisch schema om zetten in werkende
programmatuur.
4.
Je kunt de werkende programmatuur testen.
Fase 5,6 & 7 Component and (Sub-) System
Build:
1.
Je kunt de verschillen aanwijzen tussen de
gehaalde prestaties (d.m.v. metingen) van je model en de voorspelde prestaties.
2.
Je kunt
de verschillen verklaren tussen de gehaalde prestaties (d.m.v. metingen) van je
model en de voorspelde prestaties.
3.
Je kunt de verschillen aanwijzen tussen de
gehaalde prestaties (d.m.v. metingen) van je model en de theoretisch mogelijke
prestaties.
4.
Je kunt de verschillen verklaren tussen de
gehaalde prestaties (d.m.v. metingen) van je model en de theoretisch mogelijke
prestaties.
5.
Je kunt een werkend prototype bouwen van je
ontwerp.
6.
Je kunt problemen (hij doet het niet) oplossen
door terug te redeneren naar sub-(sub)systemen en die één voor één te testen.
Fase 8 Systeem Oplevering:
1. Je
kunt de planning bewaken en bijsturen
a. Wekelijks
update je de planning en stuurt bij daar waar nodig. Je ontwerpbegeleider kan
je hier bij helpen
2. Je
kunt de kwaliteit bewaken en bijsturen
a. Aan
de hand van de feedback die je gekregen hebt samen met de zelfreflectie stuur
je de kwaliteit van je product, proces en je presentatie bij
3. De
commentaren van de docenten op je verslagen zijn aanwijsbaar meegenomen.
4. Je
zichtmodellen en werkingsmodellen bieden geen mogelijkheid tot discussie
5. De
benaming van documenten voldoen aan de nettiquette regels
6. Feedback
op je verslagen en presentaties kun je vertalen naar SMART geformuleerde
verbeterdoelen
7. De
verbeterdoelen kun je toepassen in je POP en PAP
Eindproducten
Fase 1 (projectweek)
Proof of concept
Presentatie op A1
Fase 2 System Design
Plan
van aanpak
Specificaties
van het systeem
Specificaties
van het systeem incl. Besturing
Fase 3 Sub-Systeem Design
Gedefinieerde
marges van sub-subsystemen
Fase 4, component Design
Gedefinieerde
marges van Componenten
Fase 5,6 & 7
Component and (Sub-) System Build
Werkend
model 1:1
Blog
file dump (digitaal ter archivering), STARRRT formulieren gekoppeld aan het
leerdoel en de criteria daarvan
POP/PAP
Fase 8 Systeem oplevering
Presentatie
voorbereiden
Presentatie
van 20 minuten inclusief vragen
Assessment
+ voorbereiden
Verder
krijgen we onderstaande vakken d.m.v. colleges toegereikt
v Techniek
v Engineering
v Mens
v ethiek
v Tools
v schetsen
v arduino
v excursie
v lezing patenten
v SW
v Markt
v logistieke eisen aan verpakkingen
v methodiek,herontw
v SLC, portfolio, verbeteren
7 Kwaliteitsbewaking
In dit hoofdstuk wordt toegelicht op welke wijze de kwaliteit van het geleverde werk bewaakt
wordt. Hierbinnen spelen de communicatie en de kwaliteit van de geleverde
stukken een belangrijke rol.
7.1 Kwaliteit document
Voor een professionele rapportage is de tekstuele kwaliteit
zeer belangrijk. Bij het maken van een stuk dient er gelet te worden op
grammatica en juiste zinsopbouw. Voor een professionele rapportage is de
lay-out ook van belang.
In onderstaande worden enkele eisen genoemd aangaande de
lay-out van aangeleverde stukken:
-
Lettertype: ‘Calibri’
-
Lettergrootte: 11
-
Hoofdstuk-titels: ‘Heading 1, Calibri’
-
Alinea-titels: ‘Heading
2, Calibri’
-
Opsommingen: Standaard
Word
-
Nummering: Standaard
Word
-
Onderschrift: Standaard
Word, lettertype ‘Calibri’
Documenten
Naamgeving: “ED&I blok 4; “+ <naam document> + <Naam student> + <jjjjmmdd>
Naamgeving: “ED&I blok 4; “+ <naam document> + <Naam student> + <jjjjmmdd>
Versie: versie nummer is op titelbladzijde te lezen.
Mails
In de header: “ED&I blok 4; “+ <onderwerp>
In de header: “ED&I blok 4; “+ <onderwerp>
Gebruik CC; ga hier spaarzaam mee om, voorkom het
“chat-effect”.
Gebruik BCC; vermijd dit.
Bericht; behandel één onderwerp per mail.
7.2 Kwaliteit project
De kwaliteit in het project wordt gewaarborgd door de
verschillende oplevermomenten in de verschillende fases, en de presentaties aan
het eind van de fases.
Activiteiten
|
Datum
|
Eindverantwoordelijke
|
|
2 system
Design
|
Plan van
aanpak
|
11-05-2012
|
Arend de
Visser
|
Specificaties van het
systeem
|
11-05-2012
|
Justin Wouters
|
|
Specificaties
van het systeem (inclusief besturing)
|
16-05-2012
|
Justin
Wouters
|
|
3,
Sub-System Design
|
Specificaties van het
Sub-Systeem
|
25-05-2012
01-06-2012
|
Arend de Visser
|
4, Component Design
|
Specificaties
van de componenten
|
19-03-2012
|
Justin
Wouters
|
Gedetailleerd ontwerp
|
30-03-2012
|
Justin Wouters
|
|
5,6 & 7 Component and (Sub-)
System Build
|
Component and (sub-) system test
|
10-04-2012
|
Arend de
Visser
|
8, systeem
oplevering
|
Eind Presentatie
|
|
Arend de Visser
|
Verder wordt er om
de kwaliteit te bewaken elke week ontwerp begeleiding gegeven door de
groepsbegeleider.
8
Projectorganisatie
Interne functies:
·
Man Yien Adegeest (designer & engineer)
·
Arend de Visser (designer
& engineer)
·
Justin
Wouters (designer &
engineer)
Taken
Elk individu is
verantwoordelijk voor zijn of haar oplevering. De taakverdeling wordt intern
besproken.
Communicatie
Opleveringen en
andere informatie wordt opgeslagen en gedeeld in Dropbox onder de map ‘blok 4
Hovercraft. Tevens wordt er gebruik gemaakt van mail.
Afspraken zullen
over het algemeen gemaakt worden in de ontwerpstudio, deze worden dan wel
digitaal vastgelegd om verwarring te voorkomen.
Archivering
De documenten
worden opgeslagen in Dropbox onder de map ‘blok 4 Hovercraft’.
Verslaglegging
Verslagen worden
gepost op een blog. Zodat de docent kan zien wie wat op welk tijdstip
ingeleverd heeft.
Voortgangsverslagen
De voorgang van het
project wordt vastgelegd in verslagen die worden gepost op het blog, dit zullen
de volgende verslagen zijn:
·
Plan van aanpak
·
Specificaties van het systeem (inclusief
besturing)
·
Specificaties van het Sub-Systeem
·
Specificaties van de componenten
·
Gedetailleerd ontwerp
·
Component and (sub-) system test
·
Eind Presentatie
Organisatie
Mosselkwekerij
Locatie: Zeeland
Opdrachtgever:
Hogeschool Zeeland
Edisonweg 4
4382 NW
Vlissingen
Telefoon
Tel. 0118 -
489000
Fax 0118 - 489200
E -mail: info@hz.nl
Type organisatie
Opdrachtgever
Een van de parels van Zeeland is de mossel kwekerij. Er zijn een aantal van deze bedrijven gevestigd in zeeland. Meestal gaat het om kleinbedrijven. De kwekerijen zijn zeer gespecialiseerde bedrijven. Deze bedrijven hebben vaak een lange historie. En zijn op zoek naar alternatieve methodes voor de invang van mosselzaad en voor de verbetering van de oogst. Ze staan dus open voor innovatie.
Een van de parels van Zeeland is de mossel kwekerij. Er zijn een aantal van deze bedrijven gevestigd in zeeland. Meestal gaat het om kleinbedrijven. De kwekerijen zijn zeer gespecialiseerde bedrijven. Deze bedrijven hebben vaak een lange historie. En zijn op zoek naar alternatieve methodes voor de invang van mosselzaad en voor de verbetering van de oogst. Ze staan dus open voor innovatie.
deze opdracht word uitgevoerd door een drietal studenten van de opleiding Engineering design and inovation. Deze opdracht is de vierde opdracht van het eerste jaar.
Organogram
Productbegroting:
De kostprijs voor
het de hovercraft met het ballenkanon is nog onduidelijk. Onderzoek naar
bestaande radiografisch bestuurbare hovercrafts wijst uit dat de kostprijs van
een vergelijkbare hovercraft €50-70 bedraagt. Vele onderdelen van de hovercraft
kunnen ook gebruikt worden voor het ballenkanon. Daarom denken we dat de
kostprijs van het ballenkanon tussen de €50-70 bedraagt.
Projectbegroting:
In dit project is
het budget opgebouwd uit:
·
Printkosten
·
Prototypekosten
·
Reiskosten
·
Computeruren
·
studiepunten
Met dit project
zijn 15 EC studiepunten te verdienen. Dit zijn de “ontvangsten” van dit
project.
Bijkomende kosten
zijn printkosten. Per fase in het
ontwerp proces moet een verslag ingeleverd worden. Ook moet een presentatie
gegeven worden. De kosten per fase worden geschat op €20,- per verslag en
presentatie.
Reiskosten moeten buiten beschouwing
gehouden worden. Deze zijn niet relevant voor deze opdracht.
Prototype kosten zijn wel relevant in
dit project. Hierin kunnen verschillende afwegingen gemaakt worden.
-
Schuim model.
Met een model van
schuim, kun je een vorm snel tastbaar maken. De kosten hierbij kunnen
verwaarloosd worden. Het materiaal kost niets en wordt betaald door de
opdrachtgever.
-
Rapid Prototyping
Met een 3D print
van een product, kun je ook een vorm snel tastbaar maken. Door een 3D-Cad
tekening te maken, krijg je gelijk grip op de verschillende details van een
product. De kosten hiervan zijn hoog t.o.v. een schuim model. De prijs is
afhankelijk van de volume van het product. Het start tarief is ongeveer €10,-
Computeruren kunnen in deze opdracht
ook buiten beschouwing gelaten worden.
Met deze
ontwerpopdracht zijn 15 EC Studiepunten te
verdienen. Deze zijn gebaseerd op 10 werkweken van 40 uur per week. De EC’s
zijn alleen te verdienen als de ontwerpopdracht voldoende is afgerond en
beoordeeld.
10 Planning
Zie
volgende bladzijde
Literatuuropgave
In onderstaande zijn de gebruikte bronnen genoemd.
glabbeek, n. v. (2010). succesvol studeren
communiceren en onderzoeken. amdersterdam: pearson.
Koole, D. &. (2012). Engineering: een product
als systeem. Vlissingen: Dam&Koole.
Waals, J. T. (2009). het ontwerpproces in de
praktijk. amsterdam: pearson.
Externe bronnen:
-
Colleges
-
Docenten elektro
-
2e jaar studenten
Geen opmerkingen:
Een reactie posten