Prestaties.
In het begin van dit blok hebben we als groep een testopstelling gebouwd. We hebben zo de
verbruiken van de motoren bepaald met propellers. Resultaten te zien in kolom
1.
In het werken model is te zien dat de waardes wat
verschillen. Dit kunne we verklaren aan de hand van het model:
-
De lift propeller is bij het bouwen van de
hovercraft beschadigd. Er zitten verschillende deuken in. Ook zit op de as van
de motor meer speling dan toen we getest hadden. Zo komt het dat de propeller
uit balans is en zo dus meer ampères trekt.
-
De trust motor trekt nog steeds hetzelfde aantal
ampères. Dit doordat we een goede testopstelling hadden. Enkel de snelheid is
omhaag t.o.v. het test model. Dit komt doordat we de koepel iets geknepen
hebben. De luchtstroom wordt door een iets minder grote uitgang geblazen dan de
inlaat. Zo krijg je een sterkere luchtstroom en dus meer snelheid.
Theoretisch kan de hovercraft met veel minder vermogen
varen. Dit hebben we berekend aan de hand van het frontale oppervlak van de
hovercraft. In de formule gingen we uit van een snelheid van 10 km/h. De
weerstand zou vele malen kleiner zijn dan het stuwvermogen van de thrust motor.
In de specificaties hiervan stond dat de motor 15 Newton stuwkracht had.
Theoretisch zou de hovercraft dan ook veel harder gaan dan de 15 km/h.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten